*

villemsimola Liberaaleja näkemyksiä yhteiskunnasta, yrittämisestä ja urheilusta.

Uber-hyvä asiakaskokemus

  • Uber-hyvä asiakaskokemus

Viime viikonloppuna käväisin kaverini 30-vuotissynttäreillä. Kuten minulla on liian usein tapana olin myöhässä kotoa lähdön kanssa, joten piti nopeasti keksiä miten päästä Espoosta Helsinkiin. Matka oli noin 15 kilometriä ja aikaa päästä perille noin 30 minuuttia. Nopeasti pähkäilin, että matkustusvaihtoehtoja oli kolme. Summasin plussat ja miinukset joka vaihtoehdosta:

 

Vaihtoehto 1: Julkinen kulkuväline

+ hinta 6 euroa (seutulippu)

- kokonaismatka-aika 50 minuuttia

- junanvaihdon odottelua kylmässä talvisäässä

 

Vaihtoehto 2: Oma Auto

+ kustannus bensoihin vain muutama euro

+ nopea matka-aika noin 20 minuuttia

+ ei tarvitse odotella ketään vaan voin lähteä heti

- ei mahdollisuutta juoda alkoholia juhlissa

- mahdollisuus joutua kännikuskiksi kun muut haluavat lähteä baariin

 

Vaihtoehto 3: Taksi 

+ pienen odottelun jälkeen pääsee hyppäämään lämpimään autoon

+ kokonaismatka-aika noin 25 minuuttia

-  ylivoimaisesti kallein vaihtoehto kaikista, arvio 50 euroa

 

Tämän nopean analyysin perusteella oli helppo todeta, että vaihtoehto 3 ei ole todellinen vaihtoehto yksinkertaisesti liian kalliin hinnan takia. Jäljelle jääneistä vaihtoehdoista 1 & 2 olin kallistumassa jälkimmäiseen eli omaan autoon kunnes kaverilta tuli viesti Whatsappissa ”Tarjoilut kunnossa. Jätä auto kotiin!”. Viesti oli välitön kuolinisku harkitsemalleni vaihtoehdolle 2, joten jäljellä oli enää vaihtoehto 1: julkinen liikenne. Vaihtoehdolla 1 minulle ei kuitenkaan ollut mitään mahdollisuutta ehtiä juhliin ajoissa. Tällöin muistin nähneeni kaverini hehkuttaneen Uber-nimistä palvelua edellisenä iltana Facebookissa, joten päätin kokeilla onneani.

Vinkistä viisaana käynnistin älypuhelimestani ”Uber” -sovelluksen ja asetin lähtöosoitteeni sovellukseen. Kuin taivaan lahjana Jukka -niminen kuljettaja (nimi muutettu) oli sitikkansa kanssa sovelluksen arvion mukaan 5 minuutin päässä kotoani. Tarkistin vielä pikaisesti sovelluksen antaman kustannusarvion matkasta (arvio oli 18-24 euroa) ja päätin vahvistaa tilauksen suoraan sovelluksesta. Samalla näppäilin sovellukseen myös määränpääosoitteeni, joka oli nyt kuljettajan tiedossa ennen kuin olin edes hypännyt kyytiin. 

Matka Espoosta Helsinkiin sujui erittäin rattoisasti jutellessa leppoisan kuljettajan kanssa. Hän kertoi olevansa päivätyössä mutta ajavansa Uberille noin 20-30 keikkaa viikossa saadakseen extra-tuloa. Hänen tavoitteensa oli lähinnä ansaita sen verran tuloa, että voi maksaa kaikki auton ylläpidosta ja polttoaineista aiheutuvat kulut. Suomessa kun kaikki autoiluun liittyvät kulut ovat kuulemma karanneet täysin käsistä eikä normaalilla keskituloisena riitä enää varat pitämään autoa. Nyökkäilin takapenkillä.  Jukan kohdalla kyse ei siis ollut mistään älyttömästä bisneksestä vaan tavasta ansaita extra-tuloa sen verran että pystyy ylläpitämään autoa ja kuskaamaan välillä myös omaa perhettään harrastuksiin. 

Ennen kuin huomasinkaan, sitikka jo kurvasikin kerrostalon pihaan. Yhdessä ikkunoista välkkyi jo diskovaloja.  Yritin tarjota Jukalle pankkikorttiani mutta hän kieltäytyi ja kehotti minua katsomaan kyydin hinnan kännykästäni. Tein työtä käskettyä ja siellähän jo seisoi, että kyydin hinta on 20,75 euroa. Tämän jälkeen ei tarvinnut kuin nappia painaa ja maksu lähti luottokortiltani. Reaktioni oli sillä hetkellä että ”W-O-W” mikä palvelukokemus! Sovellus pyysi vielä arvioimaan kuskini ja tottahan toki minä annoin Jukalle 5 tähteä sillä sen verran ammattitaitoisesti hän hoiti homman. Kiitin kyydistä ja hyppäsin ulos sitikasta. Katsoin kelloani, joka näytti 18.58 eli vielä ruhtinaalliset 2 minuuttia aikaa ennen juhlien virallista aloitusta. Kerrankin olin paikalla ajoissa!

Kokonaisuutena voin sanoa, että Uberista saamani asiakaskokemus oli jotain aivan ennenkokematonta. Tilasin siis kännykällä itselleni kuljettajan, sain tiedon hänen sijainnistaan sekä reaaliaikaisen seurannan koska hän saapuu perille hakemaan minua. Hyppäsin kyytiin siistiin lämpimään tila-autoon suoraan kotioveltani ja kuski oli vieläpä asiantunteva ja tarjosi hyvää juttuseuraa koko matkan ajan. Perille päästessä ei tarvinnut kaivella kolikoita tai printtailla kuitteja vaan kaikki tämä tapahtui omalla kännykälläni. Koko tämä asiakaskokemus oli mielestäni aivan fantastinen enkä yhtään ihmettele miksi Uber on viimeisten vuosien aikana menestyksekkäästi levittäytynyt ympäri maailmaa. 

 

4. Uber

+ Nopeasti perille noin 25 minuuttia

+ Suoraan lämpimään autoon ilman odottelua ulkona

+ Kohtuullinen hinta noin 20 euroa

- miinuksia en keksinyt yhtään :)

 

Tähän loppuun on vielä pakko todeta, että ainakaan omalla kohdallani Uber ei vienyt yhdeltäkään suomalaiselta taksikuskilta kyytiä. Vaikka alussa listasin taksin yhdeksi matkantekovaihtoehdoista  todellisuudessa  en vakavasti harkinnut hetkeäkään maksavani 50 euroa kyydistä synttäreille. Jos vastaava tilanne olisi ollut kotimatka noin 1,5 promillen humalassa klo 03.00 niin sitten ehkä. Näinä harvoina kertoinakin olen huomannut taistelevani kotiin mielummin julkisilla kuin taksilla. Kallis hinta tässäkin tapauksessa on merkittävä tekijä mutta varsinkin viikonloppuöinä pelkästään taksin saaminen on jo niin kovan suorituksen takana etten viitsi edes yrittää. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (70 kommenttia)

ulf fallenius

Suomen taksit pystyy samaan hintaan jos poistetaan alv vero päivystyskulut ja henkilökohtaiset verot ja ammatti autonvakuutus muutetaan siviilivakuutus hintaluokkaan joka on 5 kertaa halvempi niin sanoisin että pimeästi toimiva Uber taksi veti hyvät rahat itselleen toki Uber yhtiö vie 20% päältä.Ahkera Uber kuski vetää 100000 euroa kassaa vuodessa mistä perusmenot noin 35% mihin sisältyy automenot ja Uber maksu, niin ei se 65000 euroa käteen pimeästi ole huono tulo tosin ovat itse sitä mieltä että edustavat vaihtotaloutta tosin melkoisen kapitalisti pohjaista sellaista.Tosin ihmettellen että näin tarkasti ajatteleva kansalainen Ville Simola meni Uber taksiin jos huono tuuri olisi käynyt ja iso onnettomuus olisi tapahtunut niin siviili auton vakuutus ei korvaa onnettomuudessa yhtään mitään asiakkaalle vaan kaikki loppuelämän korvausongelmat olisi mennyt omaan piikkiin ellei Uber kuskilla olisi löytynyt yli miljoona euroa korvausrahaa vaikka loppuelämän invaliditeettiin ja sen hoitoihin.Mutta jokainen taplaa tyylillään onhan Suomi vapaa maa.Rehellisen taksin hinnasta on erilaisia veroja noin 50% hinnasta mutta jos saa toimia pimeästi kuin Uber niin heti oltaisiin vähintään 25 euron hinnassa ja alemmaskin voi mennä.Niin kysymys olisi että siitytäänkö täysin pimeään talouteen Suomen rehelliset taksit tuottaa 500 miljoonaa veroja Suomen yhteiskunnalle, onko meillä tässä taloustilanteessa varaa menettää niitäkin verotuloja vaan sen takia että joku menee ilmaisjuhliin ja pihistää kyyti hinnasta.Suositellen bussikyytiä piheille.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Kiitos Ulf Fallenius kommentistasi. Kirjoitukseni tarkoitus ei ollut ottaa niin paljoa kantaa hintaan vaan enemmän asiakaskokemukseen, joka on Uberissa monin kerroin parempi kuin yhdessäkään suomalaisessa taksissa jossa olen itse matkustanut. Luonnollisesti kyytien vertailussa kulukysymys tulee kuitenkin esiin ja ansiokkaasti olet luetellut virallisen taksisektorin kulurakennetta kommentissasi.

On totta, että Uber on sääntöjä rakastavalla Suomelle kummajainen ja ikävä rikkuri, joka tulee sotkemaan jo vuosikymmeniä tarkkaan säänneltyä ja keskusjohtoisesti valittavien taksifirmojen omistajia hyvin ruokkivaa järjestelmää. Käsittääkseni kuitenkin Uber yrityksenä sekä kuljettajat maksavat verot normaalisti kohdemaahan (olkookin, että Suomen lainsäätäjä ei ole pystynyt tarjoamaan Uberille tai kuskeille ohjeistusta miten tämä tulisi tapahtua). Lisäksi kyydit ovat vakuutettuja.

Kuten itse kirjoituksessa toin esille en usko, että Uber tulee syrjäyttämään takseja ja viemään meiltä tuota mainitsemaasi 500 miljoonan verokertymää (josta merkittävä osuus tulee varmasti itsessään jo Valtiolta Kelan maksusitoumusten ym. kautta). Iso osa Uber kyydeistä eivät edes kilpaile taksikyytien kanssa, kuten omassa esimerkissäni. Julkinen liikenne on myös hyvä vaihtoehto monissa tilanteissa (esim. työpaikkaliikenne) mutta kuvaamassani tilanteessa yksinkertaisesti liian hidas.

Tärkeintä on, että asiakas saa valita!

Elijas Bijur

Ei kaikilla asiasta tietämättömillä olet uber-sovellusta kännyssään, ei edes luottokorttitietojaan. Taisi siis olla maksettu mainos?

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Kiitos Elijas kommentista. Totta, olisi pitänyt avata tarkemmin. Latasin sovelluksen kännykkääni maksutietojen kera marraskuussa 2014 kun ensimmäisen kerran näin markkinointia aiheesta. Tosin en koskaan päätynyt käyttämään koska silloin ei ollut autoja saatavilla. Nyt tosiaan muistin sovelluksen olemassaolon uudestaan ja oli helppoa ottaa käyttöön kun kaikki tiedot oli jo valmiiksi syötetty sisään.

Missään nimessä ei ole maksettu mainos - ylistävä asiakaspalaute ilman muuta! :)

Kari Ahveninen

No jopas. Väärää tietoa tarjolla, joten korjataanpa:

1. seutulipun hinta on 5 euroa, ei kuutta
2. no, omassa autossa on etunsa ja haittansa
3. Riippuen kellonajasta, tuo 15 km kyyti taksilla olisi maksanut joko noin 29 euroa tai 32 euroa (klo 20 jälkeen)

Ja menit sitten vielä kaiken lisäksi paljastamaan tämän uberkuskin pimeät tienestit, sillä tuskin hän noista tuloistaan veroa maksaa. Tai on todellinen veronmaksajan esimerkki jos niin tekee.

Tässä siis hävisi taksikuskin lisäksi suomen valtio saamattomien verotulojen muodossa.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Kiitos Kari kommentista.

1. Hyvä korjaus. Tämä ei kuitenkaan olisi vaikuttanut päätökseeni esimerkkitilanteessa.
2. Kyllä. Esimerkissä on oma +/- analyysini oman auton käytöstä.
3. Taksivaihtoehdon hinta-arvio perustui täysin omaan arviooni ja muistikuvaani mitä joskus vastaava kyyti on maksanut. Voi olla, että 50 euroa menee hieman yläkanttiin mutta missään nimessä en usko hinnan olevan alle 30 euroa.

Kuten mainitsin jo aikaisemmassa kommentissa Uber ja kuljettajat maksavat verot kohdemaahan. Ongelma näyttäisi olevan, ettei Suomen verottaja ole pystynyt antamaan heille oikeanlaista ohjeistusta siitä, miten tämä tulisi tapahtua.

Perttu Hietanen

Hiukan yliarvioitu hinta taksille sinulla, tuo 14km mitä leppävaaran ja malmin välillä on maksaa taksilla viikonloppuna vähän reilut 30€, arkisin 3€ vähemmän. Toki liikennevaloihin pysähtyminen saattaa jollakin eurolla hintaa nostaakin. Missään nimessä ei kuitenkaan 50€...

Mutta hienoa että sinulla oli hyvä palvelukokemus Uberin kanssa, kyllä tänne takapajulaan innovaatiota kaivataankin. Mutta itse vain haluaisin että Uber pelaisi samoilla säännöillä Suomen taksiliikenteen kanssa, että takseille edes annettaisiin mahdollisuus kilpailla vastaan

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Kiitos Perttu kommentistasi. On totta, että taksissä käyttämäni hinta-arvio ei ole tarkka ja voi mennä vähän yläkanttiinkin. Arvio perustuu omaan kokemukseeni aikaisemmin kuljetusta vastaavasta matkasta viikonloppuna. Rohkenen kyllä vahvasti epäillä, että kyseisen kyydin olisi saanut 30 eurolla.

Tässä kohtaa voisin samalla ehdottaa, että jos Suomen taksiliikenne haluaa parantaa asiakaskokemusta ja hälventää ihmisten ylisuuria hintaodotuksia niin kehittäisväti vastaavan mobiiliominaisuuden kuin Uberille, jossa hinnan voi selvittää jo ennen kyydin tilausta! :)

Käyttäjän AnttiKkk kuva
Antti Kökkö

"Rohkenen kyllä vahvasti epäillä, että kyseisen kyydin olisi saanut 30 eurolla."

Taksien hinnat on säädelty siten että on määrätty enimmäishinta mitä taksi saa kyydistä pyytää. Taksin hinnat voi tarksitaa täältä: http://taksilaskuri.fi/

15:sta kilometrin matkalla, yksi matkustaja kyydissä, kilometrihinta on 1,55 + aloitusmaksu arkipäivinä klo 6-20 5,90 euroa tai iltaisin 20-06 9,00 euroa, ensimmäisellä vaihtoehdolla hinnaksi tulee 29,15 ja toisella 32,25 euroa, eli 30 euron hujakoilla mennään.

Tomi Aalto

millä tavalla kyydit ovat vakuutettuja ?Tuskin uber niitä vakuutuksia on ottanut tai kuljettaja rekisteröinyt autoaan taksiksi tms ?

Myöskin tossa kirjoituksessa oikean taksin hinta on aika yläkantissa.:) ehkä tarkoituksella.

Myöskin verot Suomeen varmasti jäävät maksamatta kuten myös esim omat eläkkeet.. Eikai kerran kun kusettamassa ollaan niin mitään lakisääteisiä maksella ..

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

En osaa vastata vakuutuskysymykseeni sen tarkemmin. Jälkeenpäin tarkistin asiaa Twitterissa ja he kommentoivat että "kaikki kyydit ovat vakuutettuja". Tarkempia tietoja kannattaa kysyä suoraan Uberilta, myös asiakaspalvelu on erittäin nopeaa esim. Twitterissä.

Antamani taksin hinta-arvio saattoi olla yläkanttiin. Takseilla kun ei ole samanlaista ominaisuutta, jossa kyydin hinnan voisi arvioida etukäteen.

En ota tässä kantaa sen kummemmin veroihin tai eläkkeisiin. Jutun pointti oli kertoa ylivertaisesta asiakaskokemuksesta.

Käyttäjän KimmoPalkoranta kuva
Kimmo Palkoranta

Uber ei vastaa mitään kun kaikki ikävät verot ja maksut ovat kuljettajan hallinnassa. Uberin filosofian mukaan Uber kuski ei ole työntekijä vaan partneri. Tosin Yhdysvalloissa tähän on alettu hakemaan muutosta. Uber kuljettaja on ongelmien ilmaantuessa täysin yksin. Päättäjät päättää sitten halutaanko tälläistä pimeää työmarkkinaa Suomeen vai ei.

Sirpa Tamminen

Trolli Ville Simola väittää, että 15km taksimatka maksaa noin 50 euroa. Todellisuudessa 15km taksimatka maksaa noin 29 euroa.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Hyvä Sirpa Tamminen,

En ole trolli. Puhtaasti itse tekemäni hinta-arvio voi olla hieman yläkanttiin mutta rohkenen vahvasti epäille, että kyseisen kyydin saisi 29 eurolla. Kirjoitukseni ydinviesti oli tuoda esiin erinomaista asiakaskokemusta (hinta yhtenä tekijänä osana asiakaskokemusta). Puhtaasti asiakaskokemuksen perusteella valitsisin Uberin taksin sijasta myös silloin jos hinta olisi molemmissa sama.

Olavi Mansikka

maksettu mainos tai ei. Ihan hyvä että tulee vaihtoehtoja. ei tää suomalainen taksi niin luotettava ole.

Käyttäjän suvikarhu kuva
Suvi Karhu

Oletko kuullut Kutsuplussasta? Jos blogisi yhteydessä oleva kuva pitää paikkaansa, asut Leppävaarassa, joka kuuluu Kutsuplus -alueeseen vielä juuri ja juuri. Olisit todennäköisesti saanut edullisemman matkan sen kyydissä.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Suvi, Olen kuullut ja yrittänyt käyttääkin :)

Käyttäjännäkökulmasta isoin probleema liittyi omalla kohdallani palvelun surkeaan käytettävyyteen. Tarjolla ei ollut natiivia puhelinsovellusta ja kyydin tilaamiseen piti muistaakseni lähettää tekstiviesti, johon kirjoittaa kryptokoodisia pysäkkinumeroita ym. Viimeinen niitti huonon asiakaskokemuksen näkökulmasta oli lompakko, minne olisi pitänyt ladata rahaa ennakkoon.

Kutsuplus-idea on mielestäni tosi kiva mutta ongelmat huonossa käytettavyydessä kaatoi käytön ainakin omalla kohdallani. Lisäksi en ole järin innostunut palvelun vahvasta verosubventoinnista.

Ps. Sori meni kommentti ensin väärään kohtaan.

Käyttäjän KimmoPalkoranta kuva
Kimmo Palkoranta

On kohtuullisen epäreilua nyt Uberin promootio vaiheessa vertailla virallisen taksin hintoja ja Uberin. Mahtaako kirjoittajalle olla tuttu käsite "sissihinnoittelu". Viralliset taksit odottavat että kilpailija pelaa samoilla säännöillä. Onko se mielestäsi liikaa vaadittu.? Mitä Uber kuljettaja miettii sitten kun verottaja mätkäisee jälkiverot sen mukaan mikä on keskiverto taksin liikevaihto pk-seudulla. Uber vie koko ajan asiakkaita viralliselta taksilta se on selvää. Uber on taksibisnestä puettuna jakamistalouden kauniiseen kaapuun.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Puhtaasti asiakaskokemuksen perusteella valitsisin mielummin Uberin kuin taksin vaikka hinta olisi sama.

Olisi ehkä myös ihan hyödyllistä, että taksinkaltaiset perinteiset toimialat miettisivät asiakasta ja heidän palvelukokemustaan omien saavutettujen etujensa sijaan.

En osaa vastata siihen miten Uber-kuljettajat miettivät omaa verotustaan.

Lehtonen Köpi

Ihanko itse kirjoitit tän mainoksen. Olisit nyt kuitenkin ottanut edes selvää mitä tuo matka taksilla maksaa (ns. pimeät taksit voivat tietämätöntä kus....a). Ottamatt kantaa tuon toiminnan laillisuuteen/laittomuuteen, omiaan lisämään laillisen henkilöliikenteen ahdinkoa.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Köpi,

Minulla ei ollut aikaa lähteä selvittämään taksihintoja netistä siinä vaiheessa kun oli alle 30 minuuttia aikaa päästä perille. Kentien taksiala voisi itse tehdä tästä jatkossa helpompaa rakentamalla samanlaisen ominaisuuden puhelinsovellukseen kuin mitä Uber jo tarjoaa.

Mitä tulee laillisen henkilöliikenteen ahdinkoon niin totean vain, että kilpailu on hyvästä. Järjestelmää joka ei palvele asiakasta tai veronmaksajaa ei tule kestitä vain "koska asiat ovat aina olleet näin".

Tomi Aalto

Palveleeko uber veronmaksajaa olemalla maksamatta veroja? Ja alv maksuja?

Käyttäjän Jyri-PetriSiljamo kuva
Jyri-Petri Siljamo

Millä muuten pääsit kotiin bileistä? Olen kuullut että Uber hinnoittelee kysynnän mukaan eli juuri silloin kun normaalitaksitkin ovat kiireisiä niin Uber rokottaa tuntuvasti enemmän kuin taksitaksat... ehkä Suomessa Uberin kiireet eivät ole vielä kovia mutta.....

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Kaverini, joka tuli omalla autolla kuskasi himaan :)

Käyttäjän PetriHkkinen kuva
Petri Häkkinen

Aika hatusta vedetty toitaksin summa Ensinäkii. Hienoa et suomalaisetkii tajunnu jo jakaa rahansa jenkkisijoittajille. Ja aika kalliit auton ylläpitokulut jos 15 kilsan matkalla on 20,75. Normaali km-korvaus ois tuol matkaa vajaa 7 euroo ja siläkii jo tienaa eli laitonta toimintaa ja toivottavasti pian virkavalta verottaja ja vakuutusyhtiöt puuttuu näihin pimeisiin takseihin. Ja suomessa henkilöliikennettä harjoittavalla pitää olla ammattiajolupa. Ei tainnu kuskilla olla sitäkää.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Itselleni ei ole mitään väliä mistä maasta palvelu tulee jos se on hyvä. Valitettavan harvoin näkee tälläisiä palveluita Suomesta. Kutsuplussassa on ihan hyvä idea mutta toteutus on vaan niin tönkkö ettei mitään mahdollisuuksia menestyä ilman verosubventiota.

Mitä tulee pimeisiin takseihin niin Uberin kohdalla on kyse "ride-sharing" ajattelusta eikä ammattiautoilusta. Yksinkertaisesti yksityiset ihmiset voivat kyyditä toisia matkustajia jos heillä on tähän mahdollisuus ja saada tästä korvaus. Vastaavaa toimintaa on harjoitettu varmaan iät ja ajat, joskin korvaukset on maksettu suoraan käteen "bensarahoina".

Jouni Nordman

Onpas rohkeita ihmisiä, sillä yhden kanssa en lähtisi leikkimään ja se on verottaja. Sillä jos ajaa noin 25 kpl 20€ keikkoja kuussa, se tekee vuodessa noin 8000€, jonka verottaja katsoo pimeäksi tuloksi, josta ei voi vähennyksiä tehdä, sillä ei ole yrittäjä. Tämän summan kun verottaja arvio, niin summa voi olla 15000€, josta 7500€ laskun lähettää ja perässä tulee vielä eläkeyhtiöille lasku samasta summasta, joka 24% summasta. Eli jos haluaa elämäänsä jännitettä, niin itse suosittelen jotenkin muuten sitä hankkimaan kuin verottajan tulkintaa odottaessa.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Jouni, Hyvää pohdintaa. Odotellaan mitä verottaja linjaa. Ei kai voi kuitenkaan olla Suomessa aina niin, että pitää odottaa kiltisti kotona virkamiesten kuukausia kestäviä selvityksiä ennen kuin ihmiset voivat alkaa tehdä yhtään mitään?

Jouni Nordman

Uber varmaan kertoo kaikille kuljettajille, että verottaja ei ole tehnyt päätöstä asiasta. Mutta siitä on kyllä tehnyt päätöksen, että kimppakyydissä olevat työmatkalaiselta ei saa ottaa korvausta laillisesti. Eli vertailukohta verottajan näkemykseen asiasta on olemassa, joka olisi hyvä otta miettiä mistä Suomen ei makseta veroa.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola Vastaus kommenttiin #38

Ainakaan Trafin Liikennejohtajalla ei ollut tietoa mistään verotus/laittisuuspäätöksestä vielä viime marraskuussa: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74433-uber-yllatti...

Erkko Korppaanmäki

Tämä kommenttiketju todistaa, että Suomi ansaitsee virkamiehensä; verotuksen, valvonnan, holhouksen ja yhä uudet lait.

Toisaalla huudetaan holhouksen poistamista, mutta käytännössä siihen tarraudutaan kuin orava käpyyn. Suomi on venäläinen: tärkeää, ei ole se mitä itse saat aikaan - tärkeämpää on, ettei kukaan muu saa ainakaan enempää.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Erkko,

En voisi olla kanssasi enää enempää samaa mieltä!

Lehtonen Köpi

Eli oot valmis maksamaan kunhan siitä ei verottajalle mene mitään. Tosiasia on kuitenkin myös se että saamme veroja vastaan myös vastinetta, toki osalle ihmisiä on aivan sama vaikka maksaa esim. koulutuksen, terveydenhuollon ym omasta/vanhempien lompakosta.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Uskon, että Uberista maksetaan verot ihan normaalisti kunhan verottaja saa aikaiseksi ohjeistuksen "ride-sharing" -palvelulle. En kiistä etteikö hyvinvointiyhteiskunta ja verojen maksaminen olisi hyvä juttu.

ulf fallenius

En ole perinteinen taksilobbari vaan olen itse sitä mieltä että liikenneluvat voidaan poistaa vaikka heti valtion holhouksesta joka on so riippakivi koko bisnekselle. Mutta toiminta ympäristö täytyy olla tasavertainen joko perustaksit voi perustaa oman tilausyhtiön veroparatiisisaarille niin kuin Uber ja sen jälkeen ei kukaan anna mitään tietoja Suomen verottajalle tai sitten vaaditaan jokaiselta tilauskeskukselta tarkat tiedot kuka on ajanut ja mitkä tulot koska nykytekniikalla se on täysin mahdollista mutta Huom! Uber ei ole suostunut sellaiseen missään maassa vaan kaikki tiedot heistä ja kuljettajista on salaisia.Me vanhat taksit ei hävitä mihinkään oli kilpailu minkäänlainen tahansa meillä on omat tilauskeskukset jotka ovat tarpeeksi suuret pärjätäkseen Suomen markkinoilla ja pystymme aina samaan hintaan kuin Uber kaltaiset yhtiöt jos pelisäännöt verotuksessa samat koska niin se ei saa olla että yksi Uberi kiertää veroja sen kuin kerkiää ja muut rehelliset tilauskeskukset maksaa viulut.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Samaa mieltä Ulf, että samoille toimijoille samat pelisäännöt! Jäämme siis odottamaan suomalaisten virkamiesten ohjeistuksia ja päätöksiä.

Sirpa Tamminen

Ville Simola: kerroit ettet ole trolli ja kerroit valitsevasi Uberin siinäkin tapauksessa, että hinnat olisivat samoja. Outoa. Mikä oli se Uberin ylivertainen asiakaskokemus, jonka perusteella valitsisit tuon pimeän taksin ? Viralliseenkin taksiin mennään suoraan lämpimään autoon ja matka sujuu nopeammin kuin Uberin 25 minuuttia.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Sirpa,

Hyvä kun kysyit!

Tämä on mielestäni hyvin keskeinen kysymys kun puhutaan Uberista ja mobiilisovellusten hyödyntämisestä osana asiakaskokemusta. Esimerkkinä Taksiliitto ei tunnu ymmärtävän, että esim. auton reaaliaikainen paikkatieto, kyydin vahvistaminen suoraan kännykästä, kuljettajan nimi/autotiedot, maksaminen automaattisesti ilman käteistä rahaa tai kuitteja jne. jne. ovat hyvin keskeinen osa asiakaskokemusta ja tekevät siksi Uberista ylivertaisen!

Nykyiset taksien kehittämät mobiilisovellukset ovat vain luetteloita erilaisista taksifirmoista varustettuna suorilla puhelinnumerolinkeillä, joihin voi ehkä soittaa sovelluksen kautta. Sen jälkeen sitten taas jonotellaan puhelimessa määrittelemätön aika ja maksetaan jonotusmaksua. Jos vielä erehdyt kysymään auton saapumisaikaa on vastaus "emme pysty sanomaan sinulle tarkkaa aikaa" jne. jne.

On mielestäni erittäin väärin ja ylimielistä tällöin todeta, että "onhan meillä jo mobiilisovellukset - ei tässä kukaan enää mitään Uberia tarvitse". Valinnanvapaus pitää olla kuluttajalla ja hänen oikeudessa päättää mikä on hyvä palvelu ja mikä ei. Edellä mainituista syistä matkustan mielummin Uberilla vaikka hinta olisi sama.

On valitettavaa jos verot ym. eivät mene samalla tavalla kuin perinteisessä taksiliiketoiminnassa on aina mennyt mutta sen sijaan, että hyökätään Uberin kimppuun kaksin käsin. Olisiko syytä taksitoimijoiden (ja sitä tukevien kansalaisten) syytä katsoa omaa toimintaa kriittisesti ja lähteä miettimään kuinka sitä voisi parantaa?

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

On ollut ilo huomata, että kirjoitukseni on saanut niin paljon kommentteja. Kiitos siitä!

Lähes kaikki kommentit keskittyvät hintaan, verotukseen tai muihin sääntökeskeisiin asioihin. Itse olisin toivonut hieman enemmän keskustelua myös itse palveluista sekä niiden tarjoamasta lisäarvosta asiakkaalle. Olen itse vahvasti sitä mieltä, että Uberin asiakaskokemus on yksinkertaisesti niin paljon parempi, että käyttäisin sitä myös vaikka hinta olisi sama verrattuna perinteiseen taksiin.

Voidaanko tehdä johtopäätös, että Suomessa asiakas ei saa edelleenkään valittaa vaan pitää tyytyä siihen mitä on tarjolla kunhan verot ja muut läkisääteiset maksut on kunnossa?

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Pimeitä takseja on ollut Helsingissä aina jonkin verran. Olen niillä ulkomailla ajellut eikä mitään ihan hirveää ole toistaiseksi sattunut. Mutta ymmärrän hyvin niitä, joiden mielestä sääntöjen noudattaminen on keskeinen osa taksipalvelua.

Uberin ongelmana lienee varmuuden lisäksi saatavuus. Sinun kohdallasi homma natsasi, mutta kysymys taisi olla onnellisesta "sattumasta."

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Jouni,

Erittäin validi pointti. Kuskeja oli yhteensä sillä hetkellä vain noin 30 kpl ja saatavuutta on käytännössä ainoastaan Helsingissä. Mulla kävi hyvä tsägä koska kuulemma oli juuri vienyt pokan Serenaan ja satuin olemaan paluumatkan varrella.

Teemu Niemelä

Rohkaisen blogistia tutustumaan taksintilaussovellukseen TaksiMobi PRO. Siinä ei tarvitse soitella minnekään, ja taksin löytymisestä tulee ilmoitus. Palvelu toimii toistaiseksi tekstiviesteillä, mutta kehittyy kyllä siitä.

Ohjelmassa on mukana myös blogistin moneen kertaa kaipaama ja varsin kätevä taksimatkan hinnan arviointi.

Sovellus toimii pääkaupunkiseudulla, sekä mm. Tampereen ja Oulun alueella.
Pääkaupunkiseudulla voi halutsessaan valita esim. autotyypin, jos haluaa vaikkapa mieluiten matkustaa tavallisella henkilöautolla.

Sovellus on suomalaisten, blogistin mukaan lähes pystyyn kuolleiden, taksien ihan itse kehittämä ja rahoittama.

Tähän asti käyttäjäkunta mobiilisovelluksille on ollut vähäinen. Siksi niiden kehittämisessä ollaan nyt pari vuotta perässä. Ylivoimaisesti suurin osa tilaajista ei ole halunnut asentaa sovelluksia ja seurata taksin liikkeitä älypuhelimesta, vaan on todennut että ei kun lähettäkää vaan se taksi kun soitan ja tilaan.

Tämä tilanne on epäilemättä nopeasti muuttumassa, ja siihen tietysti reagoidaan. Ei tietenkään ole taksien etu, että taksin tilaaminen on hankalampaa kuin se voisi olla.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Kiitos Teemu vinkistä. Täytyypä tutustua TaksiMobiin!

Sirpa Tamminen

Jos tulkitsin Villen kommentit oikein, niin Uberin PALVELU on hänestä parempaa kuin taksin ? Pimeää henkilökuljetuskeikkaa heittävä työttömyystukia nauttiva levyseppä, joka ostanut tonnilla itselleen Nettiautosta vanhan Mazdan, on ylivertainen verrattuna taksinkuljettajakoulutuksen suorittaneeseen ammaatiajoluvan omaavaan henkilöliikenteen ammattilaiseen ? Lisäarvona levysepällä reisitaskufarkut ja t-paita.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

ööö... nyt en ihan ymmärrä tätä sinun vertaustasi. Kuvauksen mukainen skenaario olisi todennäköisesti erittäin epämiellyttävä asiakaskokemus. Suosittelen kokeilemaan Uberia niin saat ehkä paremman käsityksen mistä tässä puhutaan. Saat kaikesti vielä kympin ilmaista Uber-rahaa kun käytät koodia: villes1 rekisteröidessä :)

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

http://wgntv.com/2014/11/03/man-shocked-when-uber-...

Näin käy sitten kiire aikana. Ensin jos Uber lyö läpi tälläisten henkilöiden takia kuin Simola.

Sitten alkaa Uberilla se kusettaminen. Tuossa linkissä: 18 mailia ja yli 500 dollarin Uber-kyyti.

Kohta Villen kaltaiset itkee sitten tätä. Nyt Uber on ihana, kun on ns. "kapinallinen".

Pakko todeta vielä, miten joku voi kehua ja mainostaa tällähetkellä laitonta palvelua? Sama kuin kehuisi pimeän viinan myyjiä.

Ville: Hätänappi on taksissa kuljettajalla. Uberissa se hätänappi on asiakkaalla. Eikö se kerro jo kaiken Uber kuskeista ja itse sovelluksesta?

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Olen samaa mieltä, että Uberin hinnoittelu muuttaminen ilman ennakkoilmoitusta on kuluttajan kannalta erittäin väärin varsinkin jos hinnoista tulee täysin kohtuuttomia. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että Uber on saanut vastaavanlaisista tempauksesta sen verran pahasti nenilleen, että tuskin enää jatkossa harrastaa ainakaan yhtä räikeästi. Oli miten tahansa jos vastaava sattuu omalle kohdalleni niin en lähde itkemään vaan vaihdan johonkin toiseen palveluun. Mitä tulee laittoman palvelun kehumiseen niin a) missä lukee, että Uber on laiton? b) mikä estäisi minua kehumasta hyvää palvelua olkoonkin että se olisi laiton?

Leikkisästi hätänapin sijoittelu symboloi itseasiassa erittäin hyvin sitä mistä näkökulmasta näitä palveluita on rakennettu. Perinteinen taksibisnes on rakennettu kuljettajien edun maksimointiin kun taas Uberilla keskiössä on asiakas. Valinta on vapaa. :)

ulf fallenius

Ihan hirveästi ei voi odottaa palvelusta joka vie ihmisen pisteestä A pisteeseen B eihän siitä nyt ihan elokuvaa saa aikaiseksi riittää kunhan kokemus ei vaan olisi epämiellyttävä.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Suosittelen kokeilemaan Uberia niin saatat yllättyä positiivisesti :)

ulf fallenius

Ei tulisi mielenkään käyttää Uber palveluja muuta kuin verotarkastajana jos olisin sellainen mutta sinun valtava positiivisuus Uberia kohtaan pisti kyllä miettimään että mitä palveluja siellä on ihan tarjottu kuin mies suorastaa on onnensa kukkuloilla siis puhutaanko kyytipalvellusta tai mistä.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola Vastaus kommenttiin #56

Ulf,

Myönnän, että se on sangen kummallista jos suomalainen on jostain innoissaan saatika vielä yltiöpositiivinen asian suhteen. Tätä vastaan pitäisi ehdottomasti säätää joku kieltävä laki tai vähintäänkin ohjeistus, että tälläinen peli ei vetele. Pyyhkikäämme kaikki se virne pois naamalta ja jatketaan peltojen kaskeamista, sillä se on sitä oikeata suomalaisuutta?

Mikael Kaasinen

Ville Simola ei osaa vastata ovatko Überin asiakkaat ja kuljettajansa vakuutettuja niin kuin luvalliset taksit. Hän luottaa Überin omaan ilmoitukseen. Netistä löytyy aika karua faktaa siitä miten asianlaita todellisuudessa on. Über vakuuttelee kuljettajilleen että tavalliset siviiliauton vakuutukset riittävät. Todellisuudessa ne eivät riitä. Siitä on maailmalla lukuisia esimerkkejä. Vakuutusyhtiöt aivan oikein rinnastavat über-ajamisen ammattimaiseen henkilöliikenteeseen, jolloin pitää olla ammattiliikenteen vakuutukset. Über valehtelee tietoisesti, koska jos überkuskeille pitäisi ottaa autoonsa vastaavat vakuutukset kuin esim taksien, hinnat nousisivat. Tämä on faktaa jonka Ville Simola voi itse pienellä vaivalla tarkistaa netin ihmeellisestä maailmasta.
Ville Simola ei myöskään tiedä miten überkuskit maksavat veronsa ja muut lakisääteiset maksunsa. Eikä häntä selvästi kiinnostakaan koska oli niin "mahtava asiakaskokemus".
Minäkin koen sen mahtavana kun ostan pimeää työtä, aivan erityisesti koska hinta on merkittävä osa "mahtavaa asiakaskokemustani". Pizza-mehmetti vääntää mulle hienon lätyn ja maksaa monta euroa vähemmän kuin naapurin pizzeriassa. Ei anneta "mahtavan asiakaskokemuksen" häiriintyä sellaisista pikkuasioista kuten verot, eläkemaksut, työn sivukulut ym. Ihanan nykyaikaista ja kerrassaan mahtavaa.
Ainoa mikä ajoittain harmittaa on kun oma verotukseni sen kun tuppaa nousemaan kun uusia ja mahtavan nykyaikaisia sovelluksia nousee sieltä täältä, ja ne on niin kertakaikkisen ylivoimaisen hienoja ettei kukaan mitään velvollisuuksia jaksa muistaa. Vanhanaikaisia ovat moiset.
Odotan innolla että über lyö läpi ja saamme kaikki nauttia tulevaisuudessa hinnoista jotka ihanasti elävät markkinatalouden mukaan. Tosin 20% provisio überille pitää huolen siitä että perinteinen taksi olisi halvempi, koska tokihan übertoiminnan kaikki ongelmat on jo siihen mennessä selvitetty ja kaikki ovat samalla viivalla.
Ai mutta hitto, kävikin niin että über ajoi sissihinnoittelullaan oikeat taksit vararikkoon, ja pääsee nyt määräämään hinnat. Jotka siis ovat vapaita. Jihuu.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Parahin Mikael Kaasinen,

En ole Uberilla töissä, joten en koe velvollisuudekseni olla täällä kertomassa miten Uberin verotus tai vakuutusasiat menevät. Sinun kaltaisesi näppärät ja tiedonjanoiset kansalaiset pystyvät tämän hoitamaan varmasti minua paremmin kuten annat kommentissasikin ymmärtää.

Itse halusin vain tuoda esiin hienon asiakaskokemukseni Uberilla ja that's it. Tämän blogipalstan kommentteja lukiessani lähes yksinomaan kiinnitetään huomioon verotukseen, sääntelyyn tai mihin tahansa muuhun negatiiviseen asiaan, joka tekee Uberista pahan. Sääntö-Suomella on selkeästi tilausta.

Mitäs jos ainaisen negatiivisuuden sijasta me suomalaiset joskus miettisimme asioita mahdollisuuksien näkökulmasta - voisimmeko tehdä itse jotain paremmin nykyisessä järjestelmässä? Entä oletko sinä, Mikael Kaasinen, joskus miettinyt miltä tuntuisi ajatella positiivisesti?

Käyttäjän PetriHkkinen kuva
Petri Häkkinen

Mitenkähän meinaat pitää valtion pystyssä, jos ei makseta veroja? Ois mielenkiintosta kuulla.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola Vastaus kommenttiin #54

Petri,

Olenko jossain yhteydessä todennut, että veroja ei kannata maksaa?

Ja edelleenkään en usko, että 5 miljardia rahoitusta kerännyt firma tekisi tarkoituksellisesti pimeää bisnestä. Kyse on lähinnä siitä, että Suomen byrokraatit saavat direktiivikansionsa selattua läpi ja pystyvät kertomaan yritykselle miten heidän tulee menetellä verotusta, lupa-asioita, vakuutuksia ym. koskevissa asioissa. On totta, että Uber on monia toimijoita rohkeampi ja on käynnistänyt bisneksensä jo ennen mitään virallista ohjeistusta. Tämähän on todella hurjaa ja ennen kuulumatonta Suomessa, jossa on aina totuttu kiltisti odottamaan verosedän antamaa ohjeistusta vaikka siinä menisi 5 vuotta.

Käyttäjän KimmoPalkoranta kuva
Kimmo Palkoranta Vastaus kommenttiin #55

Viralliset taksit ympäri maailman,, myös Yhdysvalloissa vaativat vain samoja sääntöjä jokaiselle toimijalle. Kai sinä viisaana ihmisenä tämän ymmärrät. Tässä ei ole kysymys kilpailusta, koska Uber jättää maksuja maksamatta. Kuinka moni Uberin auto on käynyt katsastuskonttorilla ja ilmoittautunut ammattimaiseen liikenteeseen?..ei yksikään koska siitä seuraa korkeat vakuutusmaksut jne. Itse olen ison kuljettajayhdistyksen varapuheenjohtaja ja maksan veroni ja tuhansien kuljettajien asialla tässä ollaan. En tietenkään halveksu hyvää kokemustasi mutta koita nyt hyvä mies ajatella virallistakin pirssiä joka on sentään sata vuotta toiminut.. Ja hyvin arvosanoin. Pitäisikö meidän olla hiljaa ja taputtaa käsiä? Ei.. Meidän tavoite on selvittää mahdollisimman pian Uberin toimintaedellytykset yhteistyössä viranomaisten kanssa.. sitten katsotaan miten käy.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola Vastaus kommenttiin #61

Kiitos Kimmo asiallisesta kommentista. Ehdottomasti hyvä juttu jos saadaan luotua kaikille toimijoille samat pelisäännöt. Sen jälkeen paras voittakoon!

Mikael Kaasinen

Mä olen Ville aika positiivinen ihminen. Viime aikojen taksialan niskaan sataneen paskamyrskyn jälkeen positiivisuus alkaa olla aika vähissä. Suomessa taksiala on tunnustetusti ylsi maailman parhaista, se käy ilmi keskusteluista ulkomaalaisten kanssa, kokemuksista ulkomailla ja erilaisista tutkimuksista. Mm vuosittain tehtävä suomalaisten taksiasiakkaiden tyytyväisyyttä mittaava puolueeton tutkimus vahvistavat tämän. Silti ala on koko ajan median, ja nyttemmin myös yksityisten bloggaajien hampaissa. Tietoisesti halutaan maalata kuva suomalaisesta taksista menneisyyteen jämähtäneenä kiltana, vaikka mikään ei voisi olla kauempana totuudesta. Ala on kymmeniä vuosia investoinut parantaakseen toimintaansa, ja nyt viimeisen 2:n vuoden aikana ollaan sitten vajottu ilmeisesti kivikauteen, yhden kännykkäsovelluksen takia.
Taksiala on ollut pakotettu koko ajan miettimään miten pärjätä muuttuvassa maailmassa, eikä se ole muuttunut. Villekin voisi kokeilla tänä vuonna lanseerattavaa taksien omaa valopilkkusovellusta, se onkin sitten se ainut seikka mikä tähän mennessä on ollut jäljessä kehityksestä.

PS. Olen positiivinen heti kun poliitikkoja ja mediaa kosiskeleva ja voiteleva moraaliton kyydinjakofirma on laitettu ruotuun. Sitten kun über alkaa toimimaan lakien mukaan, eikä venytä lainsäädäntöä mielensä mukaan, ja toimii muutenkin rehellisesti ja avoimesti, toivotan sen tervetulleeksi Suomeen.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola Vastaus kommenttiin #71

Hyvä kuulla jos hommia paiskitaan taksialan kehittämisen eteen. Näin asiakkaan näkökulmasta pieniä parannuksia on varmasti tullut mutta nähdäkseni ei kutenkaan mitään kovin merkittävää.

Mielestäni ei kannata suhtautua aina uusiin kilpailijoihin niin vihamielisesti. Usein paras tapa vastata kilpailuun on vain keskittyä omaan toimintaan ja parantaa sitä. Nokiallakin varmasti oltiin kovasti kehitelty kaikenlaista 10 vuoden ajan mutta siinä vaiheessa kun Apple & Samsung hyppäsivät kuvioihin älypuhelimillaan niin ei mennyt sitä kahtaakaan vuotta niin entinen markkinajohtaja oli jo polvillaan. Tarinan päätös onkin sitten jo valitettavan tuttu ainakin meille suomalaisille.

Petri Päätalo

En ymmärrä miten Ville, joku muu henkilö tai Uber perustelee sen että kun taksi kuljettaa ihmisen paikasta paikkaan b ja ottaa siitä kustannukset ylittävän maksun, niin taksille kyseessä on liikenneluvan edellyttävä toiminta ja Uberille joku ride-sharing toiminta, mitä saa tehdä kuka vaan ja ilman lupia. Uberin asiakaskokemuksen laatua en epäile ja myönnän että taksialan omat mobiilisovellukset ovat kivikautisia. Sinänsä Uberin ja Taksifyn välillä ei ole juuri muuta eroa kuin maksutapahtuma mutta Taksify myy sovellustaan olemassa oleville takseille. Taksialan sääntelyn purkaminen on hyvä asia mutta sääntöjen pitäisi olla samat kaikille. Nykyisellään liikennelupa myös velvoittaa päivystämään silloinkin kun kysyntää ei ole eikä autoilija tienaa mitään. Missä uber jampat ovat silloin, tuskin tolpalla kyttäämässä.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Kiitos Petri kommentistasi. Virolaisten perustama Taxify vaikuttaa erittäin pirteältä palvelulta ja asiakaskokemus todennäköisesti aika hyvä, täytyykin testata myös heidän palveluuan.

Olisi erittäin hyvä tosiaan, että saataisiin yhtenäiset pelisäännöt. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että mitä järkeä on seisottaa tolpalla kymmentä taksia pitkin päivää? Se ei palvele asiakasta eikä kuljettajaa.

Petri Päätalo

Ville, taksissa elanto tulee siitä että ajat kyydin ja odotat seuraavaa. Kysyntäpiikit on lyhyitä ja työvuoroja ei voi tehdä niin lyhyiksi että työvuorossa ei olisi hiljaisempia jaksoja. Ongelmahan on että silloin kun kysyntä on suurin mikään määrä autoja ei riitä ja hiljaisimmillaan töitä ei ole yhdellekkään autolle. Silti ne autot siellä tolpalla päivystää siltö varalta että joku tarttee, koska liikkennelupa velvoittaa. Ajattele vaikka sitä vanhaa mummoa jonka tarvii mennä illalla päivystykseen, ambulanssiin on liian terve, niin sen taksin se voi luottaa saavansa koska joku aina päivystää ja kuskaa mummon vaikka se olisi illan ainoa asiakas. Jotain hyötyä sääntelystäkin on.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Itse olen taas sitä mieltä, että on täysin järjenvastaista seisottaa kymmeniä takseja tolpalla päivästä toiseen. Ja ongelma on kaiketi juurikin se liikennelupa, joka velvoittaa taksiliikennöijät tälläiseen järjettömyyteen. Ymmärrän kyllä, että esim. vanhusväestö tarvitsee kyytivarmuuden mutta sen voisi varmasti hoitaa jollain muullakin tavalla kuin pitämällä taksiarmeijaa laskemassa tyhjäkäynnillä päästöjä ilmakehään päivästä toiseen.

Petri Päätalo Vastaus kommenttiin #66

Takseja koskee tyhjäkäynnin osalta sama lainsäädäntö kuin kaikkia muitakin autoilijoita. Takseissa kuten tavallisissakin ihmisissä on tyyppejä jotka noudattavat sääntöjä, ja sitten on niitä jotka ei noudata. Yhteiskunnalle on edullisinta turvata taksipalvelut siten että elinkeinon harjoittajat ottavat yrittäjänriskin siitä, onko asiakkaita vai ei. Jos sitä mummoa varten pitäisi palkata joku olemaan varalla, se maksaisi yhteiskunnalle vaikka mummo ei sitä kyytiä käyttäisi. Nyt riski on yrittäjällä, paitsi ei Uber-miehellä.

Näkökulmasi taksipalveluihin on kovasti pk-seudulle ominainen. Muualla suomessa, suurten kaupunkikeskusten ulkopuolella (usko pois täälläkin asuu ihmisiä) eläkeläisten osuus taksipalveluiden käyttäjistä on erittäin merkittävä. Yritysasiakkaiden osuuden olessa lähes olematon. On varmasti olemassa sellaisiakin taksiyrityksiä joiden liikevaihto koostuu lähes kokonaisuudessaan yhteiskunnan maksamista matkoista (Kela, Sote yms).

Debatti siitä onko Uber-kyytien ajaminen voimassa olevan lainsäädännön vastaista vai ei, on turhaa. On päivänselvää että asiakkaiden kuskaaminen kustannustason ylittvälllä hinnalla, on elinkeinotoimintaa ja henkilökuljetusten ollessa kyseessä, luvanvaraista elinkeinotoimintaa. Tällä hetkellä tilanne on vain on se että, eduskuntavaalit on tulossa ja kaikki osapuolet odottelevat sitä miten tuleva hallitus lähestyy taksialan sääntelyn purkamista. Jos käy kuten näyttää, että Keskusta on seuraava pääministeripuolue, niin en usko sääntelyn purkamisen etenevän ainakaan pk-seudun ulkopuolella. Jos taas Kokoomus on hallituksessa, saattaa tilanne on olla toinen. Taksialan edunvalvontakaan ei varmaan halua keikuttaa venettä nyt metelöimällä Uberin toiminnasta.

Täällä esimme tulleiden kommenttien valossa ainakaan minä en luottaisi Uberin apuun jos toiminnassa tulee eteen ongelmia, viranomaisten suhteen tai vaikka mahdollisessa ongelmatilanteessa. Jos Uber-kuljettaja aiheuttaa liikenneonnettomuuden, liikevakuutus korvannee syyttömän osapuolen vahingot mutta syyllisen eli Uber-kuskin vahinkoja tuskin normaali kaskovakuutus korvaa, jos/kun vakuutusyhtiö katsoo että autoa on käytetty elinkeinotoiminnassa.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola Vastaus kommenttiin #68

Petri,

Nythän ollaan jo tilanteessa, jossa lainsäätämän tolpallaistuskelun maksaa viime kädessä asiakas kyydin hinnassa. Ei ole ehkä ihan yksiselitteistä avata paljonko tästä kuluja syntyy muta onhan se ihan selvää, että niitä syntyy. Valmiudessaoloa voisi ehkä ajatella samalla tavalla kuin vaikkapa ambulanssia tai palomiestä, jotka lähtevät keikalla vain kun siihen on tarve.

Olen täysin samaa mieltä, että Uber-toiminta on elinkeinotoimintaa. Sitä, että tarvitaanko nykypäivänä -navigaattoreiden täyttämien konelautojen ajassa - jotain ammattitutkintoa rohkenen olla eri mieltä. Toista oli silloin kun kuskit joutuivat opettelamaan osoitetiedot ulkoa suoraan puhelinluettelosta. Silloin ei olisi tullut mieleenkään hypätä jonkun kouluttamattoman kyytiin.

On totta, että lähestymiseni on hyvin PK-seutukeskeinen kun olen täällä koko pienen ikäni asustanut. Samalla toteankin, että mielestäni Uber ei ole minkäänlainen uhka kaupunkinen ulkopuolella vaan perinteinen taksiliikennöinti tulee edelleen saamaan jatkossa kaikki kyydit.

Petri Päätalo Vastaus kommenttiin #69

Ville,

Näin toki on, mutta liikevaihtoa eikä siten palkkaakaan yrittäjälle synny silloin kun auto seisoo kodin pihassa tai tolpalla. Mutta sama koskee kaikkia tuotantovälineitä liiketoiminnasta riippumatta, kustannukset juoksevat vaikka koneet ei käy. Tosin taksiyrittäjä ei maksa rengille palkkaa useimmiten kuin puhtaasti provisioperusteisesti eli jos ei ole ajoja ei saa palkkaakaan. Taksiyrittäjä tosin investoi 2-3 vuoden välein uuteen autoon rahamärän joka vastaa karkeasti ottaen 30-50 % yhden auton vuotuisesta liikevaihdosta. Ei taida kovin monessa muussa liiketoiminnassa tilanne olla vastaava.

Aika usein sääntelyn purkua perustellaan taksin kalleudella. Sinäkin arvioit taksimatkan hinnan reilusti yläkanttiin, joko tarkoitushakuisesti tai vahingossa. Mutta suoraan sanottuna, jos taksin ja Uber-kyydin hintaa vertaa tässä sinun tapauksessasi, niin lienee selvää että Uberin hinnoilla ei voi kannattavasti harjoittaa henkilöliikennettä, jos elinkeinonharjoittaja hankkii siihen tarkoitukseen auton, maksaa ALV:it, kustantaa oman sosiaaliturvansa ja maksaa tuloveroa kuten kuuluu.

Navin avulla voi kyllä löytää tiensä oikeisiin paikkoihin, mutta osoitteiden tuntemus on vain yksi osa taksinkuljettajan ammattitaitoa. Sinun kaltaisesi asiakkaat, terveet, nuoret ja työssäkäyvät ihmiset, jotka maksavat itse matkansa, muodostavat vain pienen osan taksin käyttäjäkunnasta. Kuljettajan pitää tuntea oman alan lainsäädäntö joka koskee esim Kela-matkoja, vammaispalvelulain mukaisia matkoja, koulukuljetuksia ja jne. Navigaattori ei auta silloin kun pitää taluttaa apteekkiin vanhusta jolla jalat ei kanna ja on paskat housuissa. Kuljettajan tärkein taito/ominaisuus on asiakaspalvelussa ja sen osaamisessa. Navi ei siinä juurikaan auta. Valitettavasti tämä on myös yleisin puute taksialalla.

Sami Moilanen

pidän uberin ajatuksesta ja funtsin itsekin kyytien jakoja.
ongelmaksi tuli juurikin nuo avoimet asiat vakuutuksista ja verotuksista. kuskin koulutuksessa ei juurikaan kerrota muuta, kuin miten palvelu toimii ja vakuutetaan asioiden olevan kunnossa. asiakas ja kuski ovat vakuutettu yhtiön puolesta ajon ajan, mutta siitä en löytänyt mustaa valkoisella jos sattuu menemään jotain isosti vikaan, kuten kuskin syy ja kuolemantapaukset.
uber tilittää viikottain kuskille rahat suoraan tilille. uber ei toimita verottajalle tietoja automaattisesti vaan se on kuskin tehtävä on kirjata tulonsa verottajalle. verotusasioihin ja niihin liittyviin uberin kurssilla sivutettiin kommentilla, että ovat yksilöllisiä tapauksia joihin uber ei voi ottaa kantaa. jos kuskinjättää ilmoittamatta tulot verottajalle, tilityksistä ne sitten myöhemmin löytyy. työttömät olivat toki innoissaan lisätienisteistä.
itsekin pohdin, jos olen johonkin ajelemassa miksi en voisi tällä nyt sitten kyytiä jakaa?
riski on aivan liian suuri, koska ennakkopäätöstä ei ole. katsooko työttömyyskassa tuon homman siten, että oletkin yrittäjä ja loppuu tuet siihen? jos taas on töissä, katsotaanko ilmoitetut tulot sivutuloksi vai pimeäksi. jos sattuu jäämään työttömäksi (tässä yt-aikana) jääkö ansiosidonnaisuus saamatta, koska tuloja olisi muualta.
en uskaltanut ottaa riskiä tässä byroslaaviassa.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Sami,

Hyvää pohdintaa. Kuten tämän blogin kommenteista on tullut monta kertaa ilmi suurin ongelma Uber-keississä liittyy epätietoisuuteen verotuksesta, vakutuuksista ym. Itse näkisin, että kuskit ovat elinkeinonharjoittajia siinä missä muutkin yrittäjät ja raportoivat yrityksensa kautta kaiken tarvittavan. Tarkoittaisin silloin luonnollisesti, että työtön ei voisi jatkaa enää työttömänä ja saada ansiosidonnaista. Toivotaan, että saadaan asiaan joku selvyys mahdollisimman pian.

Harri Sieppi

Hyvä kirjoitus, vaikkakin olet saanut paljon jopa asiatonta palautetta. Uber on kiistatta aivan ylivoimainen palvelu takseihin verrattuna. Ylivoimaisuus tulee erinomaisen asiakaspalvelun ja järkevän hinnan yhdistelmästä. Varmasti tämä on juuri se seikka, mikä herättää niin paljon pelkoa ja kommentteja varsinkin taksikuskien keskuudessa. Tervetuloa Uber, tervetuloa kilpailu, tervetuloa globaalit kilpailijat murtamaan meidän monopolit. Me kuluttajat ja palvelun käyttäjät kiitämme.

Käyttäjän villemsimola kuva
Ville Simola

Kiitos Harri! Odottelin, että koska se ensimmäinen positiivinen palaute tulee :)

Toimituksen poiminnat